Neįgalumo nustatymai
Disabled

ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ SERTIFIKAVIMAS

Hero right

Naujienos, mintys ir įžvalgos iš Europos ekologijos kongreso

Rugsėjį Vengrijoje vyko bene svarbiausias kasmetinis Europoje ekologinės gamybos sektoriaus renginys – Europos ekologijos kongresas. Pranešimai, diskusijos, darbo grupės, pažintis su šalies vietos ūkiais - daug dalyvių, daug žinių, naujienų, minčių ir įžvalgų ateičiai.

Šiemet kongrese dalyvavo daugiau nei 200 dalyvių. „Ekoagros“ plėtros vadovė Jolita Prokofjeva ir III sertifikavimo skyriaus vadovė Eglė Akelaitienė dalijasi įdomesnėmis naujienomis ir apibendrinimais iš kongreso.  

Parama. Dalyvių nuomone, turi būti atkreiptas dėmesys į ekologinių išmokų skirstymą, kad jas gautų tikri ūkininkai, o ne tie, kurie nors sertifikuojasi, bet realiai ekologiškai neūkininkauja. Skirstant paramą turėtų būti atsižvelgta ir į žemių derlingumą bei skatinami jaunieji ūkininkai.

Tyrimai. Pasidalinta informacija, jog moksliškai yra įrodyta, kad pasiekus 25 proc. ekologinių plotų tarša žemėje žymiai sumažėtų.  

Europos rinka. COVID pandemijos metu įvyko ekologiškų produktų paklausos šuolis, o pandemijai pasibaigus – nuoseklus paklausos sumažėjimas, prie kurio prisidėjo karas ir infliacija. Skirtingos šalys skirtingai reaguoja į sumažėjusią paklausą. Didesnis kritimas pastebimas Skandinavijos šalyse. Centrinėje ir Pietų Europoje pastebimas atsigavimas bei kuklus augimas. 2024 m. duomenų dar nėra, bet, preliminariais 1 ir 2 ketvirčio duomenimis, rinka po truputį auga. Iš visų augančių šalių buvo išskirta Lenkija, kaip padariusi ypač žymią pažangą.

Pardavimai. Pardavimo kanaluose išsiskiria interneto prekyba, ji augo ypač žymiai.

Vartojimas. Fiksuojami skirtingi ekologiškų produktų pirkėjų motyvai skirtingose amžiaus grupėse. Vyresni žmonės perka dėl sveikatos, naudos, skonio, jaunesni – dėl teigiamo poveikio aplinkosaugai ir tvarumui.

Ne ES šalys. Kinijoje per 3 metus ekologiškų produktų rinka užaugo 700 kartų, daug prisideda vyriausybė skatindama šį sektorių. Labai auga ekologiškų produktų gamyba – daugiau nei vartojimas, tad gamintojai aktyviai ieško eksporto galimybių. Prekybininkai teikia prioritetą ekologiškiems produktams ir juos gana greitai galima įdėti į lentynas. Ekologiški vietiniai produktai yra du kartus brangesni už neekologiškus ir dar daugiau, jei jie importiniai. Nepaisant to, jie turi paklausą, nes laikomi sveikesniais, o pagrindinis segmentas – vaikai ir besilaukiančios mamos. JAV ekologiškų produktų pirkimas paaugo apie 3 proc., arba 69,7 milijardais dolerių. Didžiausią įtaką tam turėjo susitraukęs kainų skirtumas tarp įprastų ir ekologiškų produktų, neekologiškų produktų infliacija 20 proc., taip pat sąmoningumo didėjimas ir atsižvelgimas į tvarumą. Ekologiški produktai 20–25 proc. brangesni už neekologiškus. Labiausiai augančios ekologiškų produktų kategorijos yra gaivieji gėrimai, saldumynai, mėsa, pieno pakaitalai, jogurtas ir vaikų maistas.

Reklama. Švedai pasidalijo įdomia praktika, kaip 2023 m. organizavo „stumtelėjimo“ kampaniją. Tyrimai atskleidė, kad daugelio žmonių norai ir realūs darbai skiriasi, norai yra geri, tačiau atėjus laikui priimti sprendimą pirkti jų nesilaikoma. „Stumtelėjimo“ esmė yra paskatinti ir palaikyti pirkėją, kad jis padarytų tai, ką planavo. Kampanijos metu prie kruopų buvo iškabintos reklamos, skelbiančios „Rinkdamiesi ekologišką išvengiate daugiau nei 160 pesticidų rūšių“, prie pieno – „Ekologiškas pienas palaiko gėles ir bites“, o šalia kiekvieno teiginio – palaikanti žinutė „Ačiū, ekologijos didvyriai“. Kampanijos rezultatai tokie – ekologiškų kruopų pardavimas išaugo 83 proc., pieno – 27 proc.

Naujosios genų technologijos. Diskusijos dalyviai kėlė klausimą, kad įmonės naudojasi NGT (angl. noval genetic techniques) genų inžinerijos technologijomis kurdami sėklas ir jas patentuoja kaip technologinius produktus. Jau yra išduota daugiau nei 1500 patentų ir dar daugiau laukia patvirtinimo. Dar blogiau, tai verčia kitus sėklų augintojus įrodyti, kad jų sukurtose sėklose nebuvo naudota patentuota genetinė medžiaga, tai iškelia kaštus.

Pirmasis grupinis sertifikavimasis. Papasakota apie pirmąjį ES išduotą grupinį sertifikatą 7 savivaldybėms Italijoje. Jos įkūrė bendrą įmonę, sukūrė kokybės kontrolės sistemą ir sertifikuotos kaip grupė. 

Valdžios institucijų naujienos. Europos Komijos Žemės ūkio ir kaimo plėtros generalinis direktorato darbai: 2024 m. patvirtintos ekologiško vyno gamybos taisyklės, kaip kasmet patvirtintas ekologinėje gamyboje leidžiamų medžiagų sąrašas. 2025 m. planuojama atnaujinti dezinfekcinių medžiagų kriterijus, leidžiamų medžiagų sąrašą, bus svarstomos mokslininkų išvados apie natūralią ekologiškų produktų taršą, bus renkami atsiliepimai ir nuomonės apie reglamentą bei dirbama jo supaprastinimui bei išaiškinimui, planuojami auditai trečiose šalyse.

Daugiau apie kongresą: https://www.europeanorganiccongress.bio/

Organizatorių ir dalyvių nuotraukos